• تاریخ : ۱۸ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : متن

گرایش تکنولوژی آموزشی:

تکنولوژی آموزشی در لغت از واژه‌های خاص “تکنو” به معنی برخورد سیستماتیک با پدیده‌های علمی, “لوژی” به معنای شناخت، و “آموزش” به معنای فعالیت‌های هدفمندی اســت که مربیان یا معلمان انجام می‌دهند تا تغییر رفـــــتار یا توانایی تغییر رفـــــتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص می‌شود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیده‌ها یا طریقه‌های دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی اســت.

همان‌طور که گفتیم این یک تعریف لغوی اســت. اما در تعریف مفهومی باید گفت که تکنولوژی آموزشی شامل تئوری‌ها و اجرای اعمال طراحی، رشد، کاربرد، مدیریت و ارزشیابی فرآیندها و منابع یادگیری می‌شود.این فرآیند از یک سو نگاهی خُرد و موشکافانه دارد؛ زیرا برای تسهیل فراگیری به تک تک فراگیران به صورت خُرد توجه می‌کند و از سوی دیگر کیفیت آموزشی را به‌صورت کلی در نظر می‌گیرد و در این راســتا به طراحی علمی، رشد علمی، کاربرد و مدیریت این فرآیند می‌پردازد.در کل می‌توان گفت که رشته تکنولوژی آموزشی تلاش می‌کند تا با طراحی دقیق و صحیح نظام آموزشی، به معلم‌ها بیاموزد که چگونه معلمی ورزیده، کاردان و ماهر شوند و تدریس خود را بر پایه بهترین شیوه‌ یادگیری, اســتوار کنند. این دانش همچنین به مسؤولان نظام آموزشی بهترین راه تدوین کتب درسی، مدیریت آموزشی و ارزشیابی آموزشی را نشان می‌دهد.

 

توانایی‌های لازم:

تکنولوژی آموزشی فرآیند کیفی و خُرد اســت؛ یعنی به یادگیری تک تک انسان‌ها توجه دارد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید نوع‌دوست، انسان‌دوست، علاقه‌مند به دانش‌آموزان و در عمل صادق باشد. همچنین لازم اســت از نظر هوشی، توانایی فوق‌العاده‌ای داشته و دید هنری داشته باشد.در حال حاضر نیز می‌بینیم که دانشجویان توانمند این رشته گاه با وسایل بسیار ابتدایی، وسایل جدید و جالبی خلق می‌کنند. و در نهایت این‌که دانشجوی تکنولوژی آموزشی اگر هدفش ورود به آموزش وپرورش اســت، نباید ایده‌آل‌گرا باشد چون هنوز تفکر تکنولوژی آموزشی در آموزش وپرورش جا نیفتاده اســت و فارغ‌التحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که آموخته‌های خود را خیلی راحت و بدون هیچ مقاومتی در محیط آموزشی پیاده کنند.

 

موقعیت شغلی در ایـــران:

فلسفه اصلی این رشته، اســتفاده از توانایی فارغ‌التحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما اســت. اما در عمل می‌بینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر محیط‌های فوق، تکنولوژیست‌های آموزشی به سختی جذب این مراکز می‌شوند. البته برخی از فارغ‌التحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی شده‌اند و با ارائه طرح‌های آموزشی برای دوره‌ها و درس‌های مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء داده‌اند.عده‌ای از فارغ‌التحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شوند و بالاخره برخی از فارغ‌التحصیلان با توجه به توانایی‌هایی که در طی تحصیل کسب کرده‌اند، جذب بازار کار آزاد می‌شوند و به عکاسی آموزشی یا تولید فیلم‌های آموزشی می‌پردازند.

 

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس مشترک در گرایش‌های مختلف علوم تربیتی:

تاریخ آموزش و پطریقه در اسلام و ایـــران، فلسفه آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش،‌آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه، اخلاق اسلامی،‌طریقه ها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، ‌روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی، جامعه‌شناسی عمومی، جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی ودرسی، آموزش و پرورش کودکان اســتثنائی، مقدمات مشاوره و راهنمایی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، طریقه‌های آماری در علوم تربیتی، سنجش واندازه‌گیری در علوم تربیتی، مقدمات طریقه تحقیق در علوم تربیتی.

 

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی آموزشی:

سمینار در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، مبانی ارتباط انسانی، اصول طراحی پیام‌های آموزشی، اصول عکاسی، تولید برنامه‌های تلویزیونی، انتخاب، بهره‌برداری و ارزیابی مواد و وسایل آموزشی، تولید مواد آموزشی.

 

گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی:

گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی یک رشته میان رشته‌ای اســت که تلفیقی از رشته‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان خارجی و مشاوره می‌باشد.هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصت‌های یادگیری هر چه بیشتر برای گروه‌های واجب‌التعلیم و علاقه‌مند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها اســت. در کل مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیت‌های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفـــــتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات اســت.فارغ‌التحصیل این گرایش به راحتی می‌تواند علاوه بر پیش‌بینی‌های آموزشی یک کشور، مراحل برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با طریقه‌های بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.

 

توانایی‌های لازم :

فلسفه، جامعه‌شناسی، ‌ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به محیط‌های آموزشی جامعه خود، دید عمیقی داشته باشد و طریقه‌ آموزش کشور خود را بداند تا ظرافت‌های رفـــــتاری دانش‌آموزان را درک کند و در نهایت به تشریح و تشکیل یک برنامه‌ریزی آموزشی صحیح بپردازد.

 

موقعیت شغلی در ایـــران :

امروزه آموزش با همه جنبه‌های زندگی ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه که جامعه ما پیچیده‌تر شود، آموزش و پرورش نقش حیاتی‌تری در حل مسائل آتی و رشد انسان‌ها پیدا می‌کند. به همین دلیل موقعیت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان این گرایش وجود دارد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی آینده شغلی این گرایش را در کشور ما، بسیار امیدبخش و ایده‌آل می‌دانند و معتقدند که فارغ‌التحصیلان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما، یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه اســت و بدون بهره‌گیری از شاخه‌های مختلف آموزشی، نمی‌تواند توسعه همه جانبه داشته باشد.در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش می‌شوند. تعدادی نیز در سازمان‌های دولتی از جمله سازمان‌های مدیریت وبرنامه‌ریزی و برنامه‌وبودجه فعالیت می‌کنند. گفتنی اســت که فارغ‌التحصیلان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی مجوز تأسیس آموزشکده‌های درسی را دارند و در صورت داشتن سرمایه لازم،‌ می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

 

دروس تخصصی گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی:

اصول مدیریت آموزشی ، روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ، سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایـــران، اصول برنامه‌ریزی آموزشی، مبانی امور مالی و تنظیم بودجه در آموزش و پرورش، اصول برنامه‌ریزی درسی، کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی، اصول حسابداری، روابط انسانی درسازمان‌های آموزشی،‌نظارت و راهنمایی تعلمیاتی، راهنمایی تحصیلی و شغلی، مسائل نوجوانان و جوانان، آموزش بزرگســالان، برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت، مدیریت اسلامی، پروژه تحقیقاتی (سمینار)، کار عملی مدیریت در آموزشگاه، کار عملی در سازمان‌ها، متون زبان خارجه (در برنامه‌ریزی آموزش درسی)، متون زبان خارجه در مدیریت آموزشی.

 

گرایش آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی:

آموزشی که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولین کار رسمی دبستان در پایان ششمین ســال زندگی کودک ادامه می‌یابد، بسیار حیاتی اســت. زیرا کودکان در چنین ســال‌هایی، مراحل حیاتی و حساس زندگی خود را از نظیر شخصیتی،‌ اجتماعی و آموزشی پشت سر می‌گذرانند، و در واقع ۶ ســال اولیه زندگی از لحاظ رشد هوش و شکل‌گیری شخصیت دورانی سرنوشت‌ساز اســت. از سوی دیگر آموزش وپرورش دبستانی حیاتی‌ترین حلقه از حلقه‌های نظام آموزش و پرورش کشور اســت و کودکان در این دوره در مراحل بسیار حیاتی رشد جسمانی،‌ عاطفی، ذهنی به سر می‌برند، از همین‌رو توجه به این دوره از آموزش و پرورش باید از اولویت خاصی برخوردار باشد. هدف گرایش آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی تربیت متخصصانی اســت که بتوانند قوای جسمی،‌ عاطفی، روانی،‌ اجتماعی و اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی را پرورش دهند.

 

توانایی‌های لازم :

تعلیم و تربیت بیش از آنکه علم باشد،‌فن و هنر اســت و یک معلم یا مربی باید به یاری فن و هنر خویش مراحل یادگیری را هدایت کند. به همین دلیل دانشجوی این گرایش باید فردی خلاق بوده و از اطلاعات عمومی نسبتاً گسترده و فن بیان خوبی برخوردار باشد و در نهایت از کار با کودکان لذت ببرد.

 

موقعیت شغلی در ایـــران :

فارغ‌التحصیل این گرایش علاوه بر کار در آموزش و پرورش و مهد کودک‌ها و آمادگی‌ها در صورت داشتن سرمایه‌ لازم می‌تواند مجوز تأسیس مهد کودک و آمادگی را بگیرد و در این زمینه به طور خصوصی فعالیت کند. همچنین می‌تواند در مراکز مرتبط با کودکان مانند کانون پطریقه فکری کودکان و نوجوانان یا سازمان بهزیستی به عنوان کارشناس حضور داشته باشد.

 

دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش دبستانی و پیش‌دبستانی:

آموزش و پطریقه پیش‌دبستانی و دبستانی، بهداشت و تغذیه مادر و کودک،‌ اصول بهداشت و کمک‌های اولیه، تفاوت‌های فردی کودکان،‌ روانشناسی بازی، مدیریت مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی، آشنایی با مفاهیم و طریقه تدریس ریاضیات، آموزش هنر، تهیه و کاربرد وسایل مواد آموزشی،‌کاردستی و مهارت‌های فنی، ‌مشاهده (کارورزی) زبان‌آموزی، قصه‌گویی و نمایش خلاق، کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی، حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان، مشاوره کودک،‌ روانشناسی آموزش خواندن، ادبیات کودکان،‌ آشنایی با فعالیت‌های تربیتی ـ اجتماعی، طریقه تدریس علوم تجربی واجتماعی، تربیت بدنی(ورزش و بازی‌های دبستانی)، کارورزی دبستان.

 

گرایش آموزش و پرورش کودکان اســتثنایی:

کودکان ودانش‌آموزان اســتثنایی به پنج گروه عقب‌مانده ذهنی و معلول جسمی، ناشنوا و نیمه‌شنوا، نابینا و نیمه‌بینا، ناسازگار و تیزهوش تقسیم می‌شوند و در هر گروه شرایط خاصی برای تعلیم و تربیت آنها وجود دارد . هدف از آموزش و پرورش کودکان اســتثنایی فراهم آوردن فرصت‌های مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای این دسته از کودکان اســت. در این گرایش به کودکان دارای دردسرات ذهنی و جسمی بیشتر پرداخته می‌شود و متخصصان کودکان اســتثنایی تلاش می‌کنند تا با توجه به ویژگی‌های عقلانی و جسمانی آنان ، توانایی‌های ذهنی و جسمی آنها را به حداکثر برسانند .

 

توانایی‌های لازم :

دانشجوی این رشته باید صبر و حوصله بسیار داشته و عشق و علاقه وافری به تعلیم و تربیت کودکان اســتثنایی داشته باشد. در این رشته خلاقیت و تسلط بر فنون و طریقه‌های آموزش، حرف اول را می‌زند.

 

موقعیت شغلی در ایـــران :

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان دبیر یا مربی در مدارس دانش‌آموزان اســتثنایی (عقب‌مانده ذهنی) و مراکز نگهداری کودکان عقب‌مانده ذهنی فعالیت کنند همچنین می‌توانند کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب‌مانده ذهنی در مؤسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ بهزیستی کشور شوند.

 

دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش کودکان اســتثنایی:

فیزیولوژی، روانشناسی عقب‌ماندگی‌های ذهنی‌، آموزش و پرورش عقب‌ماندگان ذهنی، اختلالات رفـــــتاری ـ عاطفی، اختلالات گویایی، اختلالات یادگیری، گفتاردرمانی، طریقه‌های تغییر رفـــــتار، آزمون‌های تشخیص عقب‌ماندگی‌های ذهنی، بهداشت و کمک‌های اولیه، طریقه‌های مشاوره و مصاحبه، بازی و حرکت درمانی،‌ تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک‌ آموزشی، طریقه تدریس علوم تجربی و اجتماعی، طریقه تدریس ریاضی،‌ طریقه تدرس زبان فارسی، کارورزی در طریقه‌های تدریس، طریقه‌های بازپروری حسی ـ حرکتی ، طریقه‌های بازپروری حرفه‌ای، طریقه‌های بازپروری اجتماعی، کارورزی در طریقه‌های بازپروری.

مفهوم علوم تربیتی

علوم تربیتی(Education)از رشته‌های علوم انسانی اســت که به جنبه‌های آموزش و پرورش آدمی و دانشهای مربوط به آن می‌پردازد.دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید درنظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان و مکان خاصی نیست. یعنی به طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه،دانشگاه یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی و هر مکانی اســت.آموزش عمومی ، آموزش عالی ، آموزش کارکنان ، سوادآموزی بزرگســالان ،خودآموزی ، آموزش الکترونیکی و مجازی از انواع آموزش محسوب می شوند.

تعاریف آموزش و پرورش

  • جان دیویی: آموزش و پرورش دوباره ساختن یا سازمان دادن تجربه‌اســت، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
  • ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی اســت که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و اســتعدادهای فراگیر (متربی)، و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق می‌پذیرد.

تاریخچه رشته علوم تربیتی

اولین دانشگاهی که در آن رشته علوم تربیتی تاسیس شد دانشگاه کلمبیا اســت این رشته در ســال ۱۸۸۰ توسط نیکولاس موری باتلر(Nicholas Murray Butler) در آن دانشگاه ارائه گردید . با پیوستن جان دیویی به عضویت هیئت علمی این دانشگاه ، رشته علوم تربیتی هم از لحاظ آموزشی و هم از جنبه نظری توسعه یافت.

بنیانگذاران رشته علوم تربیتی در ایـــران

رشته علوم تربیتی در ایـــران در ســال ۱۳۱۳ هجری شمسی توسط اساتیدی همچون دکتر محمد باقر هوشیار ، دکتر عیسی صدیق و دکتر اسدالله بیژن بنیان گذاری و تثبیت گردید:

دکتر عیسی صدیق:دکتر عیسی صدیق اعلم، در ســال ۱۲۷۳ ش. در تهران متولد شد. پدرش میرزاعبدالله شاملو ملقب به صدیق التجار اصفهانی از نوادگان میرزا مهدی خان اســترآبادی بود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس ادب، کمالیه و دارالفنون فرا گرفـــــت. در ســال ۱۲۹۰ جزو اولین گروه از دانشجویان اعزامی به خارج در دوره بعد از مشروطیت بود که عازم فرانسه شد. در ســال ۱۲۹۷ دوره دانشسرای ورسای را به پایان رساند و از دانشگاه پاریس دانشنامه ریاضیات گرفـــــت. پس از چندی در انگلستان ضمن مطالعه و تدریس در دانشگاه کمبریج به عنوان دستیار پروفسور ادوارد براون مستشرق و ایـــران‌شناس معروف و معاشرت با دانشمندان و فلاسفه غربی نظیر برتراند راسل، به تجربیات و آگاهی‌های بیشتری دست یافت. عیسی صدیق در ســال ۱۲۹۷ به ایـــران مراجعت کرد و به سمت بازرس مدارس منصوب شد. چندی نیز رئیس تعلیمات عالی،معلم مدرسه حقوق،دارلفنون و دارالمعلمین مرکزی و نماینده ایـــران در مجمع بین‌المللی آموزش و پرورش در ژنو بود. در ســال ۱۳۰۹دکتر صدیق بنا به دعوت دانشگاه کلمبیا برای مطالعه و تحقیق به آمریکا رفـــــت و موفق به اخذ درجه دکترا در رشته علوم تربیتی از دانشگاه مذکور شد. او برای اولین بار واژه دانشگاه را به جای دارالفنون به کار برد. دکتر صدیق در ســال ۱۳۱۰به ایـــران بازگشت و مامورتأسیس دانشگاه تهران شد. ابتدا به سمت ریاســت دارالمعلمین عالی انتخاب شد و سپس آن را هسته مرکزی دانشگاه قرار داد. دکتر صدیق چندین ســال در سمت وزیر فرهنگ فعالیت نمود. دکتر عیسی صدیق در ۱۵ آذر ماه ۱۳۵۷ در تهران درگذشت. برخی آثار علمی او عبارت اســت از : ” اصول تدریس حساب و حل مسائل فکری”، “اصول تعلیم و تربیت “،”اصول علمی علم تربیت” ، “طریقه نوین در تعلیم و تربیت ” ، ” صد مسئله حل شده حساب” ، ” چهل گفتار مشهودات چهل ســاله در فرهنگ” ، نه کنفرانس در خصوص تعلیمات عمومی “.

دکتر اسدالله بیژن:دکتر میرزااسدالله خان بیژن ، دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه کلمبیای آمریکا دریافت نمود و پس از بازگشت به ایـــران به عنوان مشاور فنی وزارت فرهنگ و اســتاد دانشسرای عالی دروس علوم تربیتی را به همراه دکتر هوشیار و دکتر صدیق تدریس می کرد. در دانشگاه تهران از ســال ۱۳۱۹ درسی به نام علم‌الاجتماع به لحاظ تربیت(علم‌الاجتماع پرورشی)در دو واحد درسی در هفته توسط دکتر اسدالله بیژن،به صورت ترجمه‌هایی فشرده از پاره‌ای متون خارجی در دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات ، تدریس می‌شد. از حیاتیترین آثار علمی ایشان” سیر تمدن و تربیت در ایـــران باســتان” و” سیر تکاملی تعلیم و تربیت در ایـــران باســتان” می باشد.

دکتر محمد باقر هوشیار :محمد باقر هوشیار شیرازی در ۱۲ اسفند ماه ســال ۱۲۸۳در خانواده‌ای دوستدار فرهنگ و ادب در شهر بوانات از توابع شیراز به دنیا آمد. پدرش میرزا محمد هوشیار شعر می‌گفت و پیشه بازرگانی داشت. محمدباقر در ۱۳ ســالگی پدر خود را از دست داد و مادرش سرپرستی او و دیگر اعضای خانواده را به عهده گرفـــــت. محمدباقر هوشیار از همان دوران کودکی با مادر بزرگ و پدربزرگ خود که زنی فرهیخته و شایسته بوند همدم و همنشین شد و در دامان آنان رشد کرد. محمد باقر پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به مدت دو ســال در مدرسهٔ شعاعیه شیراز به دبیرستان رفـــــت. وی در سن ۱۷ ســالگی از طریق کشور هندوستان (بمبئی و کلکته) برای تحصیلات عالی ، به اروپا (آلمان) رفـــــت و مدتی در مدرسهٔ عالی کشاورزی ” فردریش اوبره آل شولد فاکلمان” برلن به تحصیل نظری کشاورزی و عملیات زراعی پرداخت. محمدباقر پس از اتمام تحصیلات در ســال ۱۳۰۸ به ایـــران بازگشت و در امتحانات دانشجویان اعزامی تهران قبول شد و سه ماه بعد دوباره به همراه محصلین اعزامی به اروپا ، به برلن رفـــــت و ابتدا در دانشکدهٔ ادبیات برلن و سپس در دانشگاه تویین گن و دانشگاه مونیخ در رشتهٔ علوم تربیتی به تحصیل پرداخت او پس از کسب گواهینامه در زمینه روانشناسی نظری ، آموزش و پرورش و روانشناسی علمی، از دانشگاه مونیخ موفق به اخذ دکترای علوم تربیتی شد. ایشان از افراد زیادی مانند شیلر ، فندر ، هینست ، گوته و بیشتر از همه از گئورگ کرشن اشتاینر(Georg Kershensteiner) تاثیر علمی پذیرفـــــته اســت. او پس از اتمام تحصیلات به تهران آمد و در دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی و هنرستان موسیقی و آموزشگاه پست و تلگراف و دبیرستان نظام به تدریس و تعلیم مشغول شد. وی در ســال ۱۳۳۶ بر اثر عارضهٔ قلبی درگذشت. از آثارش “اصول آموزش و پرورش ” و ” روانشناسی علمی سنجش هوش” می توان نام برد. او آموزش و پرورش را علم می‌دانست و برای آن اصول نوشت دکتر هوشیار در بنیانگذاری رشته علوم تربیتی نقش بسیار حیاتیی ایفا نمود.

ماهیت میان رشته ای علوم تربیتی

علوم تربیتی از ماهیت میان رشته ای برخوردار اســت و از فلسفه ، روانشناسی ،جامعه شناسی،آمار، اقتصاد و مدیریت ، مفاهیم بسیاری را اقتباس نموده اســت. به عنوان مثال روانشناسی تربیتی متکی بر دانش روانشناسی و اقتصاد آموزش عالی بر مفاهیم علم اقتصاد مبتنی اســت.ماهیت میان رشته ای علوم تربیتی اگرچه موجب جامعیت این علم گشته اســت لیکن از معضلات این امر، پراکندگی موضوع ، عدم امکان بررسی عمیق مسائل و ضعف نظریه پردازی اســت.

رشته های علوم تربیتی در ایـــران

رشته علوم تربیتی در ایـــران در مقطع کارشناسی در پنج گرایش گرایش : تکنولوژی آموزشی، راهنمایی و مشاوره ،آموزش پیش دبستانی و دبستانی ، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان اســتثنایی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های برنامه ریزی آموزشی ، آموزش و پرورش تطبیقی ، برنامه ریزی درسی ، تحقیقات آموزشی ، آموزش و پرورش اســتثنایی ، روانشناسی تربیتی ، آموزش بزرگســالان ، مشاوره و راهنمایی، آموزش و بهسازی منابع انسانی ، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت ، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش و در مقطع دکتری در رشته های تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت ، برنامه ریزی درسی ،روانشناسی تربیتی ، سنجش آموزش ، برنامه ریزی توسعه آموزش عالی ، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی ، مدیریت آموزش عالی ، اقتصاد آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش از راه دور ارائه می شود.

 

لینک کوتاه این مطلب: https://www.imoz.ir/?p=6864

ممنون از این که این خبر را در بخش پزشکی و سلامت توما خواندید
بخش پزشکی مجله توما مطالب زیر رو هم به شما پیشنهاد میکند

نوشته همه چیز درباره رشته علوم تربیتی اولین بار در مجله آنلاین میهنی ها. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما